Mijn naam is Gerda Perriëns-Hermans, en ik woon in Herten (Roermond).
In 1993 heb ik mijn eerste Kalligrafiecursus gedaan. In de loop der jaren zijn hier nog meer cursussen en workshops achteraan gekomen. Het kalligraferen vond, en vind ik nog steeds, een ontspannende bezigheid. Zoveel mogelijkheden qua alfabetten, papiersoorten, inkten, verfsoorten, pennen, kwasten, en alles waar je mee kunt schrijven.
Dit alles voor het maken van
- oorkondes, officieel en officieus
- werkstukken, groot en klein
- zelf gebonden boekjes
- letters stempelen op stof
- papier marmeren
Noem maar op. Allemaal even leuk.
In 2012 stond er bij een workshop Kalligrafie “Schrijven op porselein” op het programma!
Wat heb ik die dag genoten. Dit was het!! Een heel nieuwe uitdaging. Het was zo jammer dat de verf, gebrand in de huis- of keukenoven, binnen korte tijd toch van bord en beker af ging omdat deze op en niet in het porselein brandt.
Bestaat toeval? In ditzelfde jaar kwam ik in aanraking met porselein verven met opglazuurverf. Deze verf moet in een keramiekoven worden gebrand op ongeveer 800 °C. In een galerie vol met mooi figuratief handbeschilderd porselein in Orvelte (Drenthe) stond 1 klein bordje met tekst in eigen handschrift. Dit was voor mij aanleiding met de eigenaresse een gesprek aan te knopen en te informeren naar het wat en hoe. Zij heeft mij veel kunnen vertellen en enthousiast ging ik huiswaarts. Nu was het zoeken of er iemand in (Midden-) Limburg was waar ik lessen zou kunnen volgen. Dit is niet gelukt.
Uiteindelijk heb ik contact kunnen leggen met iemand in Brabant, die mij de eerste beginselen heeft geleerd. Zij gaf wel les, maar de lessen waren vol. Inmiddels had ik de minimale materialen (inclusief keramiekoven) en wat kleuren verf dus ik kon vooruit.
Dankzij Corona kwam ik 2 jaar geleden via FB in contact met andere porseleinschilders. Door het vele thuiszijn ga je zoeken naar meer informatie en ideeën. Door het missen van persoonlijk contact werd er ook door porseleinschilders meer gedeeld op Facebook en Instagram.
Na telefonisch contact ben ik in de zomermaanden enkele keren afgereisd naar het midden van het land om workshops in porselein schilderen te volgen. Zeer leerzaam, en ook erg gezellig.
Inmiddels ben ik ook lid geworden van het Nederlandse Porseleinschilders Genootschap (PSG).
Bekijk hun site ook maar een keer www.porseleinschildergenootschap.nl
In het begin maakte ik vooral werken voor mezelf, en voor anderen om cadeau te geven. Vervolgens kwamen verzoeken om iets speciaals voor iemand of een gelegenheid te maken. Het begin van de inmiddels meerdere gemaakte opdrachten.
De vraag of ik ook workshops geef kon niet achterblijven. Met veel plezier heb ik dit inmiddels al verschillende keren gedaan.








